На круиз към миналото

Още от най-дълбока древност човекът използва водните басейни за пътувания с различна цел – търговска, завоевателна или религиозна. До началото на XV век, обаче, поради технически причини, пътуванията по вода, особено по море, са силно ограничени. След това настъпва ерата на платноходите, но тези пътувания продължават да бъдат много опасни и на тях се гледа преди всичко като на приключение. С откриването на парната машина се появяват параходите, които дълго време са единственият начин за прекосяване на моретата и океаните.

В началото плавателните съдове са неудобни за превоз на пътници, защото все още основният интерес на компаниите е свързан с превозването на товари. Постепенно, в края на XIX и началото на XX в. се появяват големите и луксозни презокеански кораби, осъществяващи превози най-вече през северната част на Атлантическия океан.

През 1840 г. Самуел Кунард поставя началото на редовни морски пътувания между САЩ и Европа. Трансатлантическата линия (Cunard Line) става известна с неговото име. Доста по-късно по маршрута се присъединяват и кораби на Hamburg-America’s Deuthland и Kron-prinz Wilhelm. По това време корабите са по-малки спрямо съвременните стандарти – с капацитет 2000 души, от които само около 700 места в първа класа.

Смята се, че първите организирани круизни пътувания датират от 1844 г. с кораби на компанията Peninsula and Oriental Steam Navigation (P&O) по линиите: Великобритания – Испания, Португалия – Малайзия, Индонезия и Китай. Впоследствие P&O организира пътувания до Малта, Константинопол, Гърция и Египет. Първият круиз, с начална точка Америка, се осъществява през 1867 г. на борда на парахода Quaker City по маршрут Ню Йорк до Светите места в Израел и Палестина, Египет и Гърция. Плаването продължава цели шест месеца. Сред избраните пасажери на борда е и Марк Твен, който определя пътуването като един “грандиозен пикник”. След завръщането си той описва своите преживявания в книгата “Глупаци в чужбина”, с която привлича вниманието на американските туристи към “различната” Европа.

Според много източници, обаче, изящната и луксозна яхта Prinzessin Victoria Luise, на компанията Hamburg-America Line, е първият типичен круизен плавателен съд, движещ се по редовни круизни маршрути и програма. Първото плаване на яхтата се осъществява през 1901 г. по маршрут Германия – Великобритания – САЩ. В отговор на немската конкуренция през 1906 г. Cunard Line пуска по маршрута първите големи паротурбинни 30 000-тонни лайнери Lusitania и Mauretania. Всеки от тях с по 6 турбини, развива скорост от над 24 възла. Именно скоростта им дава възможност компанията да поддържа ежеседмична връзка през океана, като двата кораба се движат в противоположни посоки. Така още през 1907 г. Lusitania отнема престижната награда “Синята лента на Атлантика” от германския лайнер Kaiser Wilhelm II, пресичайки океана за пръв път за по-малко от 5 денонощия.

От тук нататък Lusitania и Mauretania са най-бързите кораби в океана чак до 1929 г. (Lusitania е трагично потопен от германска подводница през 1915 г.). Корабите-близнаци остават в историята и с наложената от тях традиция на елегантното облекло и изисканата обстановка за вечерите на борда, придавайки на пътуването особена приказност и романс.

През 1912 г. компанията White Star Line пуска на вода три 40 000-тонни кораба – Olympic, Titanic и Britannic. Titanic, който е най-модерният пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, придобива печална известност след трагичен сблъсък с айсберг още при първото си плаване. Корабът потъва в Атлантика на 15 април 1912 г., загиват приблизително 1500 души.

По време на двете световни войни подемът на круизната индустрия е временно прекъснат. До този момент повечето пътувания се осъществяват от точка А до точка Б и по-скоро имат вид на редовен пътнически транспорт. Основният им принцип – завръщане в изходната точка, все още е слабо застъпен. Първата модерна круизна линия – Norwegian Caribbean Lines, е установена през 60-те години на ХХ в. от Тед Арисън, бизнесмен от Флорида. Предлагат се круизи от Маями до Карибите с два кораба – Sunward и Starward. Концепцията е успешна и бележи бързо развитие.

През 1967 г. група норвежки и американски инвеститори основават Royal Caribbean Cruise Lines – те провеждат целогодишно круизи по същия маршрут. В началото на 70-те се присъединяват Carnival и Crystal Cruises. Този период е наречен ерата на суперлайнерите с капацитет над 2000 души – Queen Merry 2, Queen Elizabeth 2. 1968-а е годината, отбелязваща началото на края на тази ера – суперлайнерите са изместени от самолетите като основно трансатлантическо превозно средство, редовните параходни линии през Северния Атлантик са закрити. Оттогава тази категория кораби обслужва само морски круизи, които в началото не се ползват с голяма популярност. За да привлекат вниманието на обществото към този тип пътешествия, Cunard Line залагат на интересна стратегия. Започват мащабна рекламна кампания, налагайки круизните пътувания като синоним на ваканция и забавление. Освен това те канят на борда известни личности и звезди от шоу бизнеса, които при всяко плаване изнасят различни кабаретни програми.

Корабът Queen Elizabeth 2 е достатъчно бърз, за да превози пътниците за 4 дни и достатъчно луксозен и елегантен, за да се превърне в незабравима сцена на големи представления – идеалният кораб, който да въведе тези промени. Все още можете да посетите стария терминал на потъналите в мъгла докове Тилбъри, източно от Лондон, и да си представите глъчката и тълпите хора, изпращащи Queen Elizabeth на поредното й плаване към Ню Йорк…

Друга иновация, наложена от Cunard Line, е концепцията за една класа като всички услуги и съоръжения на борда са достъпни за всички пасажери. Така, независимо от тяхната каюта, пътниците се наслаждават на еднакви услуги, отношение и забавления. Постепенно този вид суперлуксозен круизен туризъм започва да се възражда с нова сила. Естествено, трябва да се отчете влиянието и на телевизионната поредица “Лодка на любовта”, която съживява популярността на романтичните круизи за влюбени и самотни. Сериалът, със своя великолепен сценарий и екзотични пристанища, има силно влияние върху милиони зрители всяка седмица. Идеята завладява хората…, а круизната индустрия отваря нова страница в своята история.

През последните 10-15 години круизният туризъм бележи бурно развитие, и въпреки че е сравнително млад, от 1980 г. до днес е предпочетен от повече от 90 млн. души. Средногодишният му ръст е 8%, надхвърляйки всеки от останалите туристически сегменти. 90% от хората, провели веднъж круизно пътуване, мечтаят за поне още едно в бъдеще. Пътешествията са предимно в Карибския басейн, Аляска и разбира се, Средиземноморието.

Най-желаните месеци за круизни пътувания са март, април, май и септември, а най-предпочитаното времетраене е 8-14 дни. Те се предприемат най-често от семейства при организирани пътувания на няколко поколения. Средната възраст на пътуващите е 38 години. Средната цена на стандартните пътувания на ден е $120, а на хай класата – $800 и повече.

Круизните пътувания добиват все по-голяма популярност и се превръщат в един от най-предпочитаните туристически продукти. Това е една уникална възможност за съчетаване на първокласната почивка на борда на луксозен плаващ курорт и наситената с впечатления екскурзия до някои от най-популярните туристически места в света.

През 2007 г. Александър Тур допълни своята широка гама от туристически услуги с круизните програми на MSC и вече има удоволствието да предлага на своите клиенти и това незабравимото изживяване. Обслужване, на което можете да се доверите!

Свържете се с нас!

телефон: (+359 2) 983 33 22, 983 23 71
телефон: (+359 2) 984 11 40, 984 11 41
мобилен: (+359) 0878 41 41 50

Круизи: kruizi@alexandertour.com
www.alexandertour.com

Leave a Reply