Помощ – загубен багаж!

Може би самият вие не сте ставали жертва на неприятното изживяване да се озовете в чужда страна само с дрехите на гърба си, но със сигурност има поне един такъв човек сред вашите познати. Колкото по-често пътувате, толкова по-познато ви е чувството на облекчение всеки път, когато видите багажа си да се върти на лентата. Ето няколко полезни съвета, ако все пак някога попаднете в тази ситуация.

На столичното летище работят 4 наземни оператори: “Летище София” ЕАД, Swissport, Gold Air Нandling и “България Ер”. Те имат лиценз за обслужване на пътници и обработка на багаж. Всеки наземен оператор работи с определени авиокомпании и носи цялата отговорност за сигурността и безопасността на тяхното обслужване.

Погрижете се за вещите си

Опаковайте куфара или чантата с полиетиленово фолио на предвидените места в салоните за заминаване. Така ще ги предпазите както от повреда, така и от “любопитство” по отношение на вещите в тях, съветват от софийската аерогара. От там препоръчват да се запознаете с общите условия за превоз на багаж на авиокомпанията, с която ще летите. В тях са описани правилата, които превозвачът прилага за допустими размери, брой и тегло на багажа.

Пазете стикера за чекиран багаж – или по-точно номера, който е отпечатан на него. Дори да загубите самия стикер, достатъчно е да сте го снимали с телефона, за да видите номера. Той ще ви трябва, когато се обадите на центъра за обслужване на клиенти на авиокомпанията, за да съобщите за загубен или повреден багаж.

В случай на загуба

При зоната за получаване на багаж, преди митнически контрол, всеки наземен оператор има свое гише “Рекламации багажи” (Lost & Found). В случай на не пристигнал или повреден багаж незабавно, докато сте на територията на летището, се обърнете към тази служба. На гишето ще Ви бъде издаден протокол по утвърден в гражданската авиация образец, а по-нататъшна информация ще получите на обявените от съответните Lost & Found бюра телефонни номера за контакт.

Не напускайте летището – дори да бързате за важна среща, не си тръгвайте преди да сте попълнили формуляра за липсващ или повреден багаж. Ако багажът ви е повреден например и сте напуснали летището, много по-трудно ще докажете, че щетите са по вина на авиокомпанията. Можете да покажете и снимка с телефона при предаване на багажа.

Бъдете подробни – преди пътуването направете списък с всички вещи в куфара, а няколко снимки с телефона ще бъдат много полезни. Проверете два пъти данните във формуляра и най-вече информацията за кацането, пристигането и полетите с прикачване. Не забравяйте да бъдете любезни със служителя, който приема протокола ви. Дори да сте ядосани и изнервени, той или тя няма никаква вина за случилото се.

Поискайте обезщетение

Ако багажът ви не пристигне в рамките на дадено „приемливо“ време (определението за „приемливо“ е различно за всяка авиокомпания, за повечето например това са 24 часа ), можете да поискате възстановяване на пари за лични вещи. Ограничете се обаче до неща от първа необходимост като четка за зъби, тоалетни принадлежности, чифт чисто бельо. Не очаквайте превозвачът да ви плати нови слушалки за телефона, обувки или скъпа рокля. Попитайте също така за възстановяване на таксата за чекиране на багажа. Дали ще ви плати зависи от това какво е записано в условията на авиокомпанията. Някои могат да ви дадат ваучер за чекиране на багаж при следващ полет.

Пишете в социалната мрежа

Изпратете съобщение в Twitter до центъра за обслужване на клиенти на компанията, докато чакате на летището. Може да ви отговорят преди да е дошъл вашия ред на опашката за приемане на формуляри за изгубен багаж.

Запазете спокойствие

Никой не е застрахован от загуба или повреда на багаж. Все пак, тези минимални мерки (особено ако Ви предстои дълъг, трансокеански полет), могат да Ви спестят част от главоболията. Носете в ръчния си багаж четка и малко количество паста за зъби, резервен чифт бельо, козметични принадлежности. Зарядните и слушалките за компютър/телефон също могат да са прилежно прибрани в калъф за очила например (ще избегнете неприятното оплитане на кабелите, а и ще са винаги до Вас). Ако непосредствено след полета Ви предстои важна среща, носете ризата или костюма си също с Вас на борда.

Желаем Ви приятен и безавариен полет!

Leave a Reply