Шаолин

Манастирът Шао лин

Шао Лин с прочутия от филмите манастир ШаоЛин се намира в провинция Хънан, Китай. По принадлежност Дзен, будисткия манастир има наложена слава на манастир, в който обстоятелствата накарали монасите да овладеят до съвършенство бойните изкуства, което е и обект на филмите на Холивуд. Шао от името Шаолин идва от  Шаоши, планински хребет част от голямата планина Суншан, а думата лин означава „гора” или името буквално означава „манастир/храм в гората на планината Шаоши“.

През годините интересът към манастира Шаолин непрекъснато нараства, което наложи преструктуриране на монашеския живот и задължения в полза на туризма. Все пак посещенията на манастира Шаолин, подобно на светия Атон, се ограничават до частични, отворени за посещение площи и сгради от манастира.

Манастирът Шаолин е построен през 495 г. под влиянието на индийския монах Батуо, а за популярността му роля изиграва индийски монах Бодхидхарма. И докато единят е будист, посветен на миролюбива, интровертна и ориентирана към себеосъществяване религия, другият повлиява върху активността в заниманията на монасите, каквито са бойните изкуства. Бодхидхарма открива, че дългите медитации и статичните по природа молитви довеждат монасите до все по-лоша физическа форма, което се отразява на тяхното здраве и пригодност. Негова е идеята тялото да се включи в освещаването, като неизбежна част от човешкото присъствие и като естествен съд, съдържащ духа. Пътят от неговите двигателни упражнения до шаолинския стил борба допълнително се подтиква от военните и бунтовнически действия из Китай през вековете, поради които манастирът бива често разрушаван и опожаряван.

Манастирът Шаолин съвсем не е единствено център за бойни изкуства. Той е и едно от големите достижения на китайското архитектурно изкуство. По време на китайската културна революция, унищожила огромни количества от предмети и артефакти с изключителна историческа стойност, манастирът Шаолин дава своя дан. През 66г на миналия век Червената армия/ хунвейбините влизат насила в манастира, обвиняват няколко монаси в престъпления (прекарвайки ги през града, докато хората мятали боклук по тях) и смъкват от стените на манастира множество будистки изображения, украси и предмети, оставяйки го оголен години наред. Днес манастирът е добре поддържан и към него се прибавят нововъведения, каквито са наскоро построените сгради с баня. Монасите, обитаващи го днес се делят на три групи -   монаси, фокусирани върху своето духовно усъвършенствуване, монаси, посветили се на шаолинските бойни изкуства и монаси, които поддържат стопанството и живота на манастира.

Бойните умения на монасите от Шаолин са използвани и за военни цели. Бунтове по време на династия Тан (преди около 1300 г.) са потушавани с тяхна помощ. Момент от тази история на Китай е пресъздаден и в холивудския филм за манастира.

Днес обучението по бойни изкуства се осъществява извън училището. След множество опити на бойни училища и школи да си припишат славата на Шаолинска школа, отваряйки в непосредствена близост своите училища, едва през 2000-та година в подножието на манастира отваря врати  „Та Гоу“, школа в която се обучават над 7000 ученици, които започват да тренират от 4-годишна възраст.

В самия манастир живеят приблизително шейсет монаси, подбрани от цял Китай чрез специални изпитания за морал, духовно ниво, издръжливост, владеене на бойни изкуства и други изисквания.

Към манастира действа и програма „осиновяване на 1000 сирака”, фонд за помощ на сираците, по който досега към Шаолин са причислени около 50 сираци от провинцията. Водени от моралните ценности на манастира, сред които са милосърдие, радост и състрадание, монасите са пример със своята отдаденост и жертвоготовност, като през годините са доказали своята искрена посветеност на милосърдието, вземайки участие в помощ при бедствия, образователни дейности, помощ на страдащите и много други.


Сираците на Шаолин

За мнозина по презумпция манастирът е място, подходящо само за мъже, но истината е, че жените не са жертва на предразсъдъци и през годините в манастира са пребивавали и са се обучавали много жени.  Жените в манастира често също подстригвали главите си и за западния гражданин, да ги различи понякога не било възможно. Жените не само са играели важна роля, но в историята на манастира има записани два случая, в които жени са били игуменки на манастира – разбира се според будистката традиция техния пост на водещи фигури има съвсем различно наименувание.
Подобно своите събратя монаси и жените бивали татуирани със знака на манастира, щом приключели със своето обучение – тигърът и драконът. За тях и за монасите-мъже имало едно общо обръщение – “сифу”, официалното обръщение към монах от манастира.

Бракът между монаси и бракът на монаси от Шаолин като цяло е позволен и е оставен на преценката на самите монаси.

Монасите-лекари също били много почитани и насърчавани във своите умения и изкуството на лекарската помощ.

Манастирът ШАОЛИН не случайно е сред най-известните китайски културни достижения и пример за многовековното развитие на една страна.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.